Grupa osób na scenie, ogłoszenie nagród w konkursie. W tel logo Code The Rights.

Citizen Sleeper 2: Starward Vector z Nagrodą Główną Code the Rights 2025

Gra Citizen Sleeper 2: Starward Vector od Jump Over The Age zdobywa Nagrodę Główną Code the Rights 2025 za wyjątkowe, dojrzałe i empatyczne podejście do tematów wolności, równości i przetrwania w świecie opartym na nierównościach systemowych. 

W uzasadnieniu Amnesty International czytamy: 

„Citizen Sleeper 2: Starward Vector to głęboko humanistyczna opowieść o egzystencji, sprawczości i solidarności w świecie zdominowanym przez korporacje i technologię. Gracz wciela się w ‘Sleepera’ – syntetyczną świadomość uwięzioną w ciele zaprojektowanym przez megakorporację – i doświadcza życia na marginesie społeczeństwa, walcząc o to, co dla człowieka najważniejsze: wolność, zaufanie i poczucie wspólnoty”. 

Gra wyróżnia się emocjonalną głębią i unikalnym systemem narracyjnym, w którym każda decyzja ma znaczenie, a moralne wybory stają się metaforą walki o godność w świecie, gdzie tożsamość i ciało są towarem. 

Citizen Sleeper 2 pokazuje, że prawa człowieka to nie tylko wielkie deklaracje – to codzienne zmagania o przetrwanie starania, by nie stracić nadziei i zaufania do innych. To gra, która nie moralizuje, lecz daje graczowi przestrzeń do refleksji nad tym, co oznacza być człowiekiem w świecie pozbawionym empatii

– z uzasadnienia jury

Citizen Sleeper 2 to nie tylko doskonała gra narracyjna, ale również społeczny komentarz – głos w dyskusji o granicach wolności, etyce w środowisku technologii i relacjach między człowiekiem a systemem. W ten sposób tytuł ten wpisuje się w misję Code the Rights: łączenia sztuki interaktywnej z obroną wartości praw człowieka.

Detroit: Become Human – Nagroda Specjalna Amnesty International 2025 

Nagrodę Specjalną Amnesty International 2025 otrzymuje Detroit: Become Human od Quantic Dream za ponadczasowy i niezwykle odważny komentarz na temat wolności, równości i tożsamości. 

W uzasadnieniu Amnesty International czytamy: 

„Detroit: Become Human to opowieść o przyszłym świecie, który jest lustrzanym odbiciem naszej teraźniejszości. Poprzez historię androidów walczących o prawo do samostanowienia, gra zadaje fundamentalne pytania o granice człowieczeństwa, godność i prawo do wolności”.

Detroit to emocjonalny i intelektualny manifest, który skłania graczy do refleksji nad tym, co oznacza być człowiekiem — i kto ma prawo o tym decydować. Amnesty International docenia odwagę twórców w przedstawieniu tematów wykluczenia, dyskryminacji i przemocy systemowej w sposób angażujący i zrozumiały dla szerokiej publiczności.

W czasach, gdy debata o sztucznej inteligencji, równości i prawach mniejszości nabiera nowego znaczenia, Detroit: Become Human przypomina, że każda walka o wolność zaczyna się od empatii. Gra ta, mimo upływu lat, wciąż porusza i inspiruje do stawiania trudnych pytań – o nas samych, o społeczeństwo i o przyszłość, którą tworzymy

– z uzasadnienia jury

Przyznając tę nagrodę, Amnesty International podkreśla, że gry wideo są dziś jednym z najpotężniejszych narzędzi opowiadania historii o człowieczeństwie. Detroit: Become Human to dzieło, które nie tylko rozrywką, ale i empatią potrafi zmieniać sposób, w jaki postrzegamy świat. 

„Detroit to gra, która za pomocą wielowątkowej, pięknej historii opowiada o nierównościach społecznych i konsekwencjach podziału na ludzi lepszych i gorszych. To świat pełen niesprawiedliwości, która budzi niezgodę, ale też świat, w którym można walczyć o lepsze jutro. Detroit to gra, która pokazuje, że walka o prawa człowieka jest trudna, ale nie niemożliwa” – uzasadnia jurorka Joanna Rostkowska z Amnesty International Polska.

O inicjatywie Code the Rights 

Code the Rights to nagroda przyznawana przez Amnesty International Polska wspólnie z partnerami branżowymi, m.in. Game Industry Conference (GIC). Celem inicjatywy jest wyróżnianie gier, które w innowacyjny sposób łączą rozrywkę z refleksją nad prawami człowieka – podejmują trudne tematy społeczne, zachęcają do empatii i inspirują do zmiany. 

Nagrody przyznaje jury, w skład którego wchodzą eksperci i ekspertki Amnesty International z Polski, Belgii i Argentyny oraz przedstawiciele i przedstawicielki branży gier.