W Amnesty International edukację praw człowieka rozumiemy jako:
- edukację o prawach człowieka (dokumenty, zasady, podstawowe standardy),
- edukację na rzecz praw człowieka (praktykowanie praw człowieka w swoim codziennym życiu, upominanie się o prawa swoje i innych ludzi),
- edukację poprzez prawa człowieka (prowadzoną za pomocą metod włączających, opartych na szacunku oraz aktywnym uczestnictwie).
Zaangażuj się w Edukację Praw Człowieka
Edukacja w dłuższej perspektywie zmienia postawy i zachowania, przyczyniając się do powszechnego poszanowania praw i równości. Wzmacnia wiedzę, uczy umiejętności stawania w obronie praw swoich i innych ludzi. Rozwijanie świadomości praw człowieka może być pierwszym krokiem do podejmowania działań na rzecz równości i różnorodności. Edukacja praw człowieka daje oręże umożliwiające sprzeciw wobec dyskryminacji i innych naruszeń praw człowieka.
Dostęp do edukacji praw człowieka sam w sobie jest prawem człowieka
Artykuł 26. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka w punkcie 2. stanowi, że „celem nauczania jest pełny rozwój osobowości ludzkiej i ugruntowanie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Krzewi ono zrozumienie, tolerancję i przyjaźń między wszystkimi narodami, grupami rasowymi lub religijnymi; popiera działalność Organizacji Narodów Zjednoczonych zmierzającą do utrzymania pokoju”.
Działania i procesy w ramach edukacji praw człowieka zwykle skupiają
się na:
- kwestionowaniu postaw, wartości, zachowań, które naruszają prawa człowieka oraz na ich zmianie,
- tworzeniu umiejętności krytycznego myślenia i analizy,
- budowaniu świadomości,
- pielęgnowaniu zaangażowania związanego z działaniami na rzecz praw człowieka,
- podejmowaniu zorganizowanych działań w celu promocji, obrony
- i realizacji praw człowieka.
Edukacja praw człowieka jest ważnym elementem edukacji globalnej
Stawia sobie za cel kształtowanie świata bardziej sprawiedliwego dla jego mieszkańców i mieszkanek. Istotną częścią edukacji praw człowieka jest edukacja antydyskryminacyjna skupiająca się na przeciwdziałaniu dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami oraz wspieraniem równości i różnorodności. Jest więc sojuszniczką edukacji praw człowieka w budowaniu bardziej sprawiedliwego świata.
Poznaj nasze projekty edukacyjne









Zasady edukacji praw człowieka
- Edukacja Praw Człowieka opiera się na zasadach równości, godności, włączenia, aktywnego uczestnictwa i niedyskryminacji.
- Jest wiele źródeł wiedzy. Może pochodzić ona zarówno od osoby prowadzącej warsztaty, jak i od osób uczestniczących w warsztatach.
- Edukacja Praw Człowieka wpływa na wszystkie kompetencje: prowadzi do zwiększenia wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw.
- Edukacja Praw Człowieka używa aktywnych metod nauczania.
- Edukator/ka Praw Człowieka koncentruje się na osobie uczącej się i grupie.
- Podczas prowadzonych warsztatów, Edukator/ka dba o budowanie atmosfery wzajemnego szacunku.
- Edukacja Praw Człowieka prowadzi do podejmowania działania.
- Edukacja Praw Człowieka ma wymiar lokalny i globalny.
- Edukator/ka Praw Człowieka ocenia oddziaływanie prowadzonych zajęć na zmianę w zakresie praw człowieka.
- Edukator/ka jest świadoma swoich kompetencji, dąży do ich ciągłego rozwoju. Potrafi rozpoznać własne stereotypy i uprzedzenia.